Blackbox

In de nabije toekomst ontwikkelen Nederlandse jongeren een eigen systeem om op een ticket je uiterlijk, je geld, charme, gezondheid en intelligentie in cijfers weer te geven. Om je ticket te verhogen moet je op een loopband lopen in upgrade center, met een psycholoog praten, je bankrekening tonen, intelligentietests doen … Om de kracht van “De ticket” aan te tonen besluit Rijn, een bekende regisseur, een spelprogramma te maken waarin ze 7 jongeren opsluiten in een huis. Wie na een maand als winnaar uit het huis komt wint 2 miljoen euro. Tot wat zijn deze jongeren in staat om het prijzengeld te winnen?
Waar en wanneer: Blackbox (Woltz, 2009) is een futuristisch verhaal dat zich afspeelt in de nabije toekomst aan de kust in Nederland. Het hoofdthema in dit boek is de vraag hoever een spelprogramma kan gaan. Wanneer zet je een programma stop als de kijkcijfers de hoogte in schieten?
Eigen appreciatie: Blackbox is een meeslepend verhaal. Aangezien het niet veel pagina’s telt en een intrigerende thema heeft is dit boek uitermate geschikt voor jongeren die niet veel lezen.
Om de band met de lezer te behouden betrekt de schrijfster een jong lid bij de redactie: Jamie. Dit zeventienjarig meisje staat vaak voor de morele kwestie of ze het programma een halt moet toeroepen of niet. Blackbox laat enkele zeer actuele etische thema’s op de lezer los: euthanasie, liposuctie en andere plastische chirurgie bij jongeren, de overseksualisering van de maatschappij … Dit zijn allemaal interessante thema’s om in de klas te bespreken. Het enige minpuntje aan het boek vind ik het open einde. Ik had echt graag geweten hoe het verhaal zou aflopen …
Bibliografie
Woltz, A. (2009). Blackbox. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

